Wprowadzenie – kim jest skautmistrz?

W organizacjach harcerskich i skautowych stopień harcmistrza (skautmistrza) to najwyższe wyróżnienie instruktorskie. Oznacza nie tylko doświadczenie i kompetencje, ale przede wszystkim przyjęcie odpowiedzialności za wychowanie młodych ludzi. W kampanii „Całym Życiem” prezentujemy sylwetki takich osób – liderek i liderów, którzy każdego dnia, poprzez działanie i służbę, rozwijają umiejętności jutra.

Jednym z nich jest Jakub Kord, skautmistrz w organizacji Skauci Europy, od lat związany ze środowiskiem skautowym w Radomiu.

Dwa filary wychowania – lokalnie i ogólnopolsko

Jakub uzyskał stopień skautmistrza we wrześniu 2023 roku. Jak sam mówi, jego praca opiera się na dwóch równoważnych filarach: prowadzeniu jednostki lokalnej oraz pracy koncepcyjnej w strukturach ogólnopolskich.

„Pierwszy i najważniejszy filar to jednostka, za którą jestem odpowiedzialny, czyli krąg wędrowników św. Michała Archanioła w Radomiu. To jest trzynaście konkretnych imion – chłopaków, z którymi buduję zupełnie szczere i autentyczne relacje.”

To właśnie relacje są podstawą jego podejścia do wychowania. Wspólne wyjazdy, rozmowy, przygody w naturze, pielgrzymki, sport – wszystko to składa się na pedagogikę przez doświadczenie, fundament metody skautowej.

Relacja jako fundament wychowania

Jakub podkreśla, że wychowanie nie odbywa się „na sucho” – w teorii. Skauting to działanie: wyjazdy, przygody, wspólny trud. Wędrownicy z jego kręgu uczestniczyli m.in. w pielgrzymce do Vézelay we Francji, jeżdżą na narty, poznają siebie i swoje możliwości.

„Robię skauting: obserwując, analizując i wprowadzając naszą pedagogikę w działania.”

Takie podejście przekłada się na realne efekty wychowawcze – branie i powierzanie odpowiedzialności, samodzielność, sprawczości, odwaga. To właśnie te cechy wpisują się w definicję umiejętności jutra, które Jakub stara się rozwijać u swoich podopiecznych.

Pedagogika skautowa – praca koncepcyjna

Drugim filarem pracy Jakuba jest namiestnictwo – czyli zaangażowanie w rozwój metodyki wychowawczej organizacji na poziomie ogólnopolskim. To tu powstają narzędzia, programy i szkolenia dla przyszłych szefów.

„To edukacja przyszłych szefów, wykuwanie myśli pedagogicznej i właśnie angażowanie we wszystkie projekty na poziomie krajowym. To paczka przyjaciół, z którymi zostałem skautmistrzem.”

Ta praca może wydawać się mniej widowiskowa, ale to ona pozwala systemowo budować trwałość i skuteczność programu skautowego w Polsce.

Harcerstwo jako inwestycja w przyszłość

Historia Jakuba pokazuje, że skauting to nie tylko przygoda – to świadome i długofalowe inwestowanie w młodych ludzi. Dzięki relacjom, przygodzie i odpowiedzialności harcerstwo rozwija realne kompetencje potrzebne w dorosłym życiu: od pracy zespołowej, przez odporność, po przywództwo.

Umiejętności jutra nie powstają przypadkiem – rodzą się w działaniu, prowadzeniu innych i budowaniu wspólnoty.

Zainteresował cię ten temat?

Zapoznaj się z inną bohaterką kampanii „Całym Życiem” – hm. Julianną Rutkowską i dowiedz się więcej o roli harcmistrzów w wychowywaniu młodego pokolenia: https://calymzyciem.pl/umiejetnosci-jutra-julianna-rutkowska-stowarzyszenie-harcerskie/

logoNIWCRSO